NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ عَمْرِو
بْنِ السَّرْحِ
أَخْبَرَنَا
ابْنُ وَهْبٍ
أَخْبَرَنِي
ابْنُ
لَهِيعَةَ
أَنَّ
مِشْرَحَ بْنَ
هَاعَانَ
أَبَا
الْمُصْعَبِ
حَدَّثَهُ أَنَّ
عُقْبَةَ
بْنَ عَامِرٍ
حَدَّثَهُ
قَالَ قُلْتُ
لِرَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
أَفِي
سُورَةِ
الْحَجِّ
سَجْدَتَانِ
قَالَ نَعَمْ
وَمَنْ لَمْ
يَسْجُدْهُمَا
فَلَا
يَقْرَأْهُمَا
Ukbe b. Âmir (r.a.)'den;
demiştir ki; Resûlullah (s.a.v.)'e:
Ya Resûlallah! Hacc
sûresinde iki secde var mı? diye sordum.
"Evet, o secdeleri
yapma(k istemi)yen o âyetleri okumasın" buyurdu.
İzah:
Tirmizî, cuma; Ahmed b.
Hanbel, IV, 151, 155.
Hadis-i şerifte bahsi
geçen âyetler Hac sûresi'nin 18. ve 77. ayetleridir.
Bu hadisin Tirmizî'deki
rivayeti; "Hacc sûresi faziletli kılındı. Çünkü onda iki tane secde âyeti
vardır" şeklinde vârid olmuştur.
Bu hadis, Hacc
Sûresi'nde iki tane secde âyeti olduğunu söyleyenlerin görüşlerini te'yid
etmektedir. Ancak senedindeki İbn Lehî'a ve Mişrah'tan dolayı zayıftır. Fakat
Tahâvî'nin Abdullah b. Sa'lebe'den rivayet ettiği, "Ömer b. el-Hattâb bize
sabah namazı kaldırıp Hac Sûresini okudu ve iki defa secde yaptı"[Tahâvî,
Şerhu'l-Menâi'l-âsâr, I, 362.] haberi bu za'fı ortadan kaldırmaktadır.
Hacc Sûresinde tek
secdenin olduğunu söyleyenlerin bu mânâdaki hadislere dair görüşleri daha önce
geçen hadislerde anlatılmıştır.
Hz. Peygamber'in;
"Secde etmek istemeyen bu âyetleri okumasın" buyurması, sûrenin
tamamını okumamanın caiz olduğunu gösterir.